Wat was als kind je favoriete speelgoed? Als kind ben ik opgegroeid op een boerderij. Ik schommelde, fietste en speelde heel veel in de zandbak. Mijn vader had een “tarzan touw” boven de sloot gehangen waar we veel speelden, hiermee hebben we veel stunts uitgehaald. Binnen speelde ik veel met Barbie’s. Later toen we iets ouder werden kregen we een crossbrommer waar mijn broer en ik veel aan sleutelden en hele parcoursen mee af legden.
Wanneer begon je carrière in het speelgoed? Na mijn opleiding in de levensmiddelentechnologie heb ik 3 jaar gewerkt bij TNO in Wageningen. Ik ben toen samen met mijn man een paar maanden gaan reizen door Amerika en toen we terugkwamen was het erg moeilijk om een leuke baan te vinden. Ik ben toen al snel met het beetje geld wat we over hadden van de reis (1000 gulden) op de markt begonnen met een speelgoedkraam. Hieruit is Lobbes.nl ontstaan. Door het contact met de klanten, en vooral met de kinderen, is op de markt ook mijn passie voor spelen ontstaan. Dat is nu 32 jaar geleden.
Hoe zie je de toekomst van speelgoed? Zeer rooskleurig! Ons motto is ‘Spelen, Genieten en Ontwikkelen’. Ik geloof echt in het essentiële belang van spelen, voor zowel het plezier als de ontwikkeling van het kind. Juist naast alle digitale interactie, die ook geweldig is, is het fysiek spelen, buiten ravotten of binnen een geweldig bouwwerk met lego maken echt van belang. Dit is echt van alle tijden!
Het mooie van speelgoed en spelen is dat het de fantasie en verbeeldingskracht stimuleert, wat oplossend en innoverend denken bevordert. Ook de sociale interactie die bij het spelen komt kijken, neemt het kind mee in de ontwikkeling naar volwassenheid.
Ik vind het ontzettend leuk om hierin bij te kunnen dragen met goed en verantwoord speelgoed, passend bij ieder budget en ieder kind.
Speelgoed is het middel maar spelen het doel!
Waarom is het leuk om deel uit te maken van de jury Speelgoed van het Jaar? Het is sowieso mijn passie om met speelgoed bezig te zijn. Ik vind het mooi dat we als specialisten in spelen (zowel vanuit de retail als vanuit sociaal, pedagogisch oogpunt) onze krachten kunnen bundelen, om de consument wegwijs te kunnen maken in speelgoed dat spel en ontwikkeling stimuleert. Verder is het natuurlijk superleuk om met andere mensen uit de markt op te trekken en een mooie selectie neer te zetten voor de verkiezingen.